Szukaj

Wiedza

Zastosowanie analizy Pareto w szpitalnej gospodarce lekiem. Część 2.

avatar
Udostępnij
ściana składająca się z mniejszych, prostokątnych płyt

 

Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że nawet 50% leków może być przepisywanych, podawanych lub wydawanych w niewłaściwy sposób. Zastosowanie analiz ekonomicznych, jak np. analizy Pareto, pozwala podjąć działania, które mogą to zmienić. W tym artykule przyjrzymy się poszczególnym krokom analizy Pareto, która może odmienić koszty związane z lekami w szpitalu.

Analiza Pareto – przypomnienie zasady

Analiza Pareto, nazywana również analizą ABC, opisana została przez włoskiego ekonomistę Vilfredo Pareto. Jej założenia wskazują, że 20-30% przyczyn powoduje 70-80% skutków. Przenosząc to na sytuację gospodarczą, finansową: identyfikacja 20% przyczyn odpowiedzialnych za powstawanie 80% wydatków umożliwia wielu przedsiębiorstwom wdrożyć właściwe procedury zarządzania i kontroli, mające na celu ograniczenie ponoszonych wydatków.

Analiza Pareto w gospodarowaniu lekami – etapy

Analiza Pareto (ABC) wykonywana powinna być w 7 podstawowych krokach:

  • Wykonanie listy leków zamawianych przez aptekę szpitalną wraz ze wskazaniem na ich ceny jednostkowe.
  • Przypisanie poszczególnym lekom ilości zamawianych przez aptekę w określonym czasie, np. w ciągu roku.
  • Obliczenie wartości poszczególnych leków (cena jednostkowa x ilość) wraz z całkowitą wielkością wydatków na leki (suma wartości w ostatnim wierszu Tabeli 1).
  • Wyliczenie udziału procentowego poszczególnych leków w całkowitych wydatkach na produkty lecznicze.
  • Uporządkowanie leków w tabeli według malejącej wartości procentowej w całkowitych wydatkach na produkty lecznicze.
  • Obliczenie skumulowanej wartości procentowej poszczególnych leków.

Następujące po sobie etapy analizy Pareto prezentuje Tabela 1. Kolumny tabeli odnoszą się do kolejnych korków analizy zaprezentowanej powyżej.

Ostatnim etapem analizy Pareto jest wyznaczenie grup leków według ich kosztowego wpływu na budżet szpitala (kolumna 7). Zgodnie bowiem z założeniami analizy Pareto, produkty lecznicze podzielić można na trzy kategorie:

  •  A – produktu drogie, stanowiące około 10-20% ogólnej ilości oraz 70-80% wartości wszystkich leków stosowanych w szpitalu.
  •  B – leki o średniej kategorii cenowej, stanowiące około 10-20% ogólnej ilości oraz 15-20% wartości wszystkich leków stosowanych w szpitalu.
  •  C — leki najtańsze, stanowiące około 60-80% ogólnej ilości oraz 5-10% wartości wszystkich leków stosowanych w szpitalu.

Według przykładowych danych zaprezentowanych w Tabeli 1. grupę A stanowi zaledwie 5 produktów leczniczych. Przeznaczanych jest na nie 77,41% ogólnych wydatków na leki. Grupa B to 21% produktów leczniczych odpowiadających za 15,98% budżetu. Leki zaszeregowane do kategorii C odpowiadają za 6,61% budżetu wartościowo, stanowiąc jednocześnie 61% produktów stosowanych w szpitalu pod względem ilościowym.

Zastosowanie wyników analizy Pareto

Podzielenie produktów leczniczych stosowanych w szpitalu do trzech kategorii według analizy Pareto (ABC) pozwala na stworzenie odpowiednich procedur odnoszących się do konkretnej grupy leków, które będą miały na celu racjonalizację zarządzania lekiem, a przez to zmniejszenie wydatków na te produkty.

W przypadku grupy leków A, która generuje dla szpitala najwyższe koszty, ważna jest dokładna kontrola stosowania tych produktów. Może mieć to przełożenie na sprawdzanie wydań leków z apteki, monitoring zleceń leków (zasadności stosowania, ilości przepisanej danemu pacjentowi itp.), a w przypadku najdroższych produktów – wprowadzenie zleceń lekarskich, np. za zgodą ordynatora.

Istotne jest, by medykamenty z grupy A przepisywane były zawsze na konkretnego pacjenta, a nie jako zbiorcze zlecenia z oddziałów. Zapasy leków należących do kategorii A powinny być minimalne. W przypadku braku zużycia tych produktów podmiot leczniczy ponosić powinien jak najmniejsze straty. W związku z tym koniecznie jest bardzo precyzyjne planowanie zakupów leków należących do tej kategorii.

Ważne jest również regularne, np. comiesięczne stosowanie analiz kosztowych dotyczących tych produktów, które miałyby na celu porównanie zużycia leków z grupy A w kolejnych okresach i wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Istotne znaczenie ma ponadto stosowanie tańszych produktów leczniczy o porównywalnej efektywności klinicznej (leków generycznych).

Leki z klasy B, generujące około 20% ogólnych wydatków lekowych, powinny być poddawane umiarkowanej kontroli. Zmiany w zarządzaniu tą kategorią leków mogą następować tylko w przypadkach szczególnych, np. znacznego zwiększenia udziału wartościowego tej grupy leków w ogólnych wydatkach na produkty lecznicze. Zapasy leków należących do kategorii B powinny być niskie, a zakupy oparte o dane wielkości zużycia leków w poprzednich okresach.

Produkty lecznicze z kategorii C, mające najmniejszy udział w ogólnej wartości wydatków szpitala na leki. Powinny być one kontrolowane najrzadziej, np. raz do roku. W tym przypadku dopuszczalne jest przybliżone szacowanie zakupów oraz pozostawianie pewnych rezerw magazynowych. Jeżeli w szpitalu funkcjonuje tryb zbiorczych zleceń leków z oddziałów, w przypadku tej grupy produktów jest on możliwy do zastosowania bez znacznego wpływu na ogólny budżet szpitala.

Jak upewnić się, że analiza Pareto i zastosowanie jej wniosków nie zagrozi funkcjonowaniu szpitala, a przede wszystkim – bezpieczeństwu pacjentów? Sposobem jest wykonanie poszerzonej analizy Pareto – ABC-VEN matrix.

O niej – w kolejnym artykule.

 

Tagi:
Następny artykuł

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informacje na temat Administratora Danych i o przetwarzaniu danych osobowych:

W celu realizacji obowiązków nałożonych na administratorów danych osobowych w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, Urtica Sp. z o.o. informuje, że w przypadku przetwarzania Państwa danych osobowych w związku z wykonywaniem i na cele usługi prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna”, Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Sp. z o.o., z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000113253, NIP 894-255-67-99, o kapitale zakładowym: 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres: sekretariat@urtica.pl.

Prosimy pamiętać, że podanie Państwa danych osobowych jest całkowicie dobrowolne, jednak konieczne dla celów prawidłowego wykonania usługi, prowadzenia dokumentacji oraz archiwizacji, na państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 lit. a (wyrażona przez Państwa zgoda) i b (realizacja na Państwa rzecz umowy) RODO. Państwa dane osobowe będą przechowywane zgodnie z wymogami obowiązującego prawa przez okres trwania prenumeraty oraz do momentu zakończenia wypełniania obowiązku prawnego m.in. obowiązku archiwizacyjnego, przedawnienia roszczeń wynikających z umowy. Odbiorcą Państwa danych osobowych jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy lub współpracownicy Spółki. Mają państwo prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia danych. Przysługuje Państwu również prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, jak również wycofania zgody (zgodnie z poniższym). Ponadto, mają Państwo prawo do zgłoszenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wycofanie zgody może nastąpić przez oświadczenie o wycofaniu zgody skierowane na adres Administratora Danych podany powyżej. Informujemy, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Proszę jednakże mieć na względzie, że po wycofaniu zgody nie będzie możliwa realizacja na Państwa rzecz prenumeraty. Dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Inspektor Ochrony Danych: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.

Będąc świadomych powyższych informacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, niniejszym wyrażam zgodę spółce Urtica Sp. z o.o., ul. Krzemieniecka 120, 54-613 Wrocław, na przetwarzanie moich danych osobowych objętych formularzem w celu realizacji prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna” i ewentualnego kontaktu w związku z jej realizacją, w następującym zakresie: imię, nazwisko, zawód, adres do wysyłki i/lub adres e-mail do wysyłki (w zależności od wybranej przeze mnie formy/form prenumeraty), numer telefonu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych, a w tym marketingu bezpośredniego, tj. przesyłania na Państwa adres e-mail informacji handlowej w postaci newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego z użyciem Państwa numeru.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem przesyłania na Państwa adres e-mail newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl, lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Państwa dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu kontaktu – odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu kontaktowym. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.