Szukaj

Wiedza

Leczenie jaskry – oczywista nieoczywistość?

avatar
Udostępnij
oko

Jaskra, jako termin określający grupę etiologicznie różnych chorób, należy do głównych przyczyn utraty wzroku na świecie. Synonimem „jaskry” jest jedna z jej postaci, najczęściej występująca (w około 85%) – jaskra pier­wotna otwartego kąta (JPOK). Szacuje się, że w Polsce prawie 800 tys. osób choruje na jaskrę, a tylko 8% z nich wie o swojej chorobie [1]! Ubytki wzroku na początku są praktycznie niezauważalne dla pacjenta. Gdy dojdzie do wykrycia choroby, często jest już za późno, by uratować wzrok [2]. Biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że ok. 20-30% pacjentów ma problemy ze stosowaniem się do zaleceń lekarskich, skala problemu wydaje się być kolosalna [3].

Leczenie jaskry polega głównie na ob­niżaniu ciśnienia śródgałkowego. Jego celem nie jest wyleczenie pacjenta, a jedynie (lub aż) opóźnienie rozwoju choroby i zminimalizowanie jej na­stępstw. Niestety, farmakoterapia jaskry w praktyce nastręcza wiele trudności: u ok. 40% pacjentów jaskra leczona jest nadmiernie, a z kolei u kolejnych 40% – niedostatecznie [1].

Oprócz błędów wynikających ze złego wyboru prowa­dzonej terapii, należy wziąć pod uwagę również niechęć (czy niezrozumienie) pacjenta do regularnego stosowania kropli do oczu. Wszystkie te czynni­ki skutkują pogorszeniem widzenia, a w konsekwencji utratą wzroku [3].

Nie można jednak bagatelizować równie ważnych aspektów społecznych – pa­cjenci dotknięci jaskrą często ograni­czają swoją aktywność życiową, stają się mniej mobilni, znacząco obniża się ich jakość życia i popadają w stany de­presyjne [4].

Dlaczego pacjenci nie leczą się regularnie?

Najprostszym wytłumaczeniem jest to, że jaskra pierwotna otwartego kąta nie boli. Prawidłowe leczenie choroby nie daje pacjentowi poczucia natychmiasto­wej ulgi, a wręcz przeciwnie – obarczone jest pewnym dyskomfortem.

Niewłaściwa postawa pacjen­ta prowadząca do nieprzestrzegania zaleceń lekarskich wynika przede wszystkim z niedostatecznego zrozu­mienia choroby. Pacjenci po prostu nie rozumieją celu leczenia, źle aplikują krople, pomijają dawki leku z powodu różnych sytuacji życiowych, np. wy­jazdu czy konieczności modyfikacji rytmu dnia [3].

Niezwykle ciekawe okazały się ob­serwacje zespołu Strykera i wsp., którzy przeprowadzili bardzo dokładne wywia­dy z 80 słabo współpracującymi pacjen­tami. Okazało się, iż nie rozumieli oni korzyści, jakie wynikają z regularnego przyjmowania leków, co jednak z kolei w dużej mierze wynikało z „niedopyta­nia” lekarza o istotę choroby [5].

Badania Lycey’a są zbieżne z obserwacjami zespo­łu badaczy z Atlanty – analiza rozmów z pacjentami wykazała, iż wielu z nich nie wierzyło w efektywność leczenia, a występowanie działań niepożądanych po zastosowaniu kropli do oczu znie­chęcało pacjentów do przestrzegania zaleceń lekarskich.

Problemy praktyczne

Na niewłaściwy przebieg terapii leczenia jaskry mają również wpływ z pozoru banalne, łatwe do przewidzenia czyn­niki, jak zużycie leku i brak możliwości dostania się do lekarza po receptę.

Wie­lokrotnie zdarza się również, że schemat leczenia zaordynowany przez lekarza nie jest akceptowany przez pacjenta, gdyż wymusza on konieczność noszenia kropli ze sobą, kilkakrotne dawkowanie leków w ciągu dnia, przechowywanie ich w lodówce, chory może nie mieć moż­liwości swobodnego zakroplenia leku. Wiele zależy od trybu życia pacjenta i pracy, jaką wykonuje [6].

Nie tylko motywacja

Innym z kolei aspektem problemu zwią­zanego ze słabą współpracą pacjenta z le­karzem jest sytuacja, w której pacjent właściwie chce się leczyć, jednak popełnia błędy przy aplikacji produktów leczni­czych.

Niewłaściwa aplikacja kropli do oczu polega na wkropleniu leku do kącika oka przy nasadzie nosa oraz wykonaniu kilku mrugnięć w celu rozprowadzeniu kropli po powierzchni oka.

Blisko nasady nosa znajduje się kanalik łzowy, który sta­nowi „wrota” do przechodzenia substan­cji czynnej do krwiobiegu, gdzie może wykazywać działania ogólnoustrojowe. A mruganie dodatkowo jeszcze prowadzi do zasysania kropli do worka spojówko­wego [1].

Badacze z Finlandii opubliko­wali w 2002 r. pracę, w której wykazali, iż podanie tymololu do oka ma podobny efekt farmakokinetyczny i kliniczny jak dożylne podanie 10 mg tej substancji [7]. Pacjent może odczuwać niekorzystne działanie ogólnoustrojowe leku, jak np. zaburzenia rytmu serca czy duszność [8].

Dyskomfort terapii

Bardzo ważną przyczyną niewłaściwego przestrzegania zaleceń okulisty w przy­padku leczenia jaskry są działania niepo­żądane kropel do oczu. Przewlekłe stoso­wanie leków w tej postaci może wiązać się z występowaniem zaburzeń powierzchni oka (pieczenie, kłucie, objawy zespołu suchego oka), zaburzeń gruczołów Me­iboma czy alergii.

Najczęściej objawy te nie są wynikiem działania substancji czynnej per se, lecz środków konserwują­cych występujących w kroplach ocznych [9]. Stosowanym głównie w kroplach konserwantem jest chlorek benzalko­nium (BAK), który posiada właściwości cytotoksyczne.

Pomimo że poszukuje się alternatywy i stosuje się nowe środki konserwujące, jak polyquad czy oxyd, to one również podczas przewlekłej aplikacji podrażniają powierzchnię oka. BAK wy­kazuje m.in. efekt apoptyczny, zmniejsza gęstość komórek kubkowych w spojówce, działa nurotoksycznie [10].

Wynikiem jego działania może być powstawanie stanu zapalnego, przekrwienie spojówki oraz zaburzenia wydzielania płynu łzo­wego [9].

Mimo, iż na początku terapii jej działania uboczne często są akceptowane przez pacjenta, to po wielomiesięcznym leczeniu, przy braku widocznych „gołym okiem” efektów terapeutycznych i nasi­lającym się odczuwaniu podrażnienia, pacjenci rezygnują lub modyfikują za­lecone przez lekarzy schematy leczenia.

Leki generyczne w jaskrze

Problem generyków kropli do oczu jest niezwykle złożony, gdyż na biodostępność substancji czynnej ma wpływ szereg czyn­ników, jak dodatek substancji pomocni­czych i właśnie konserwujących. Mogą one zasadniczo wpłynąć na akceptację przez pacjenta zaleconej farmakoterapii.

Badania biodostępności leków oceniające porównanie poziomów substancji czyn­nej w surowicy krwi jest z oczywistych względów w tym przypadku niemożliwe [9]. Wydając więc odpowiednik kropli do oczu, należy bardzo głęboko przeanali­zować skład produktu biorąc pod uwagę nie tylko zawartość substancji aktywnej, ale i użytych konserwantów.

Wspólne korzyści

Problem właściwego przestrzegania zaleceń lekarskich przez pacjentów chorujących na jaskrę jest niezwykle ważny zarówno z perspektywy pacjenta, jak i służby zdrowia. Nieleczona jaskra może być przyczyną zaburzeń widzenia, a nawet ślepoty.

Z kolei niewłaściwie prowadzona farmakoterapia może pro­wadzić do konieczności wykonywania zabiegów laserowych lub chirurgicznych, co dodatkowo zwiększa dyskomfort pa­cjenta i koszt leczenia [9].

W poszukiwaniu rozwiązań

Pacjent ze zdiagnozowaną jaskrą szcze­gólnie na początku leczenia powinien być objęty dokładną opieką lekarską i wspar­ciem doradczym personelu medycznego.

Jak pokazują obserwacje Lacey’a, eduka­cja pacjenta, a zwłaszcza uzmysłowienie mu powagi niewłaściwego leczenia ja­skry, czyli ryzyka utraty wzroku, stano­wiło największy czynnik motywacyjny. Jednak – co warto podkreślić – edukacja pacjenta musiała być powtarzana [6, 9].

Właściwa praca z osobami cho­rymi stanowi klucz do sukcesu, czyli skutecznej terapii. Jednak nie można bagatelizować dyskomfortu pacjenta wynikającego z występowania działań niepożądanych leków.

Na szczęście rozwój wiedzy związanej z leczeniem jaskry, (np. poszukiwaniem nowych, długo działających cząsteczek, łączenie substancji aktywnych w jednym produk­cie, ograniczenie konieczności używania środków konserwujących), na pewno w dużym stopniu ułatwia leczenie.

Wprowadzenie do schematów lecze­nia analogów prostaglandyn (np. latano­prostu, tafluprostu), które można stoso­wać raz na dobę, najlepiej wieczorem, aby unikać zaburzeń widzenia, znacznie po­prawiło compliance pacjentów [9].

Z kolei połączenie dwóch substancji czynnych ułatwia zachowanie schematu leczenia oraz pozwala na ograniczenie używanych środków konserwujących. Ogranicza się również tzw. zjawisko wash-out, które powstaje w przypadku stosowania dwóch produktów oddzielnie w niewielkim od­stępie czasowym.

Zakroplenie w krót­kim czasie drugiego produktu wypłukuje część leku zakroplonego jako pierwszy – stosowanie produktów złożonych ogra­nicza ten problem [1].

Rekomendacja stosowania produktu złożonego zawie­rającego tymolol wymaga od lekarza do­kładniejszego wytłumaczenia pacjentowi schematu dawkowania – mimo że lek powinien być stosowany raz dziennie, to zasadne jest stosowanie go rano. β-adre­nolityki nie powinny być zakraplane na noc, gdyż podczas snu aktywność układu współczulnego ulega wyciszeniu [1].

Próba ograniczenia dyskomfortu pacjenta polega również na ogranizeniu stosowania kropel zawierających BAC. Ważnym punktem zwrotnym związa­nym z rozwojem wiedzy o leczeniu ja­skry stały się międzynarodowe badania FREE opublikowane w 2016 r., porów­nujące komfort leczenia latanoprostem w produkcie zawierającym konserwanty z komfortem leczenia latanoprostem bez konserwantów.

Obserwacje z udziałem 1400 pa­cjentów wykazały, iż ograniczenie stoso­wania środków konserwujących istotnie statystycznie zmniejszyło liczbę działań niepożądanych, a aż 49% pacjentów za­przestało stosowania kropli nawilżających lub zmniejszyło częstość ich dawkowania.

Zmiana formulacji wiązała się z ponad dwukrotną poprawą tolerancji leczenia (42,55% pacjentów leczonych latanopro­stem z konserwantami było zadowolo­nych z prowadzonej terapii wobec 88,9% pacjentów zadowolonych z leczenia pro­duktem bez środków konserwujących) [14].

Należy równocześnie podkreślić, że występują grupy pacjentów szczególnie narażonych na działanie środków kon­serwujących, do których należą m.in. pacjenci przebywający w pomieszczeniach suchych, klimatyzowanych, pracujący przy komputerze (!), pacjenci z atopią, trądzikiem różowatym czy cukrzycą [10].

Podsumowanie

Zarówno lekarze, jak i farmaceuci wy­dający krople oczne w aptekach powinni być wyczuleni na pacjenta chorującego z powodu jaskry – można przypuszczać, że ok. 30% z nich nie będzie się właści­wie stosowało do ordynacji lekarskiej.

Na wiele czynników, takich jak m.in. rozumienie zagrożeń oraz korzyści wy­nikających z leczenia, eliminacja działań niepożądanych, możemy mieć realny wpływ. Rozmowa z pacjentem, omówie­nie techniki zakraplania leku, schematu dawkowania może okazać się kluczowe dla poprawy skuteczności prowadzonej dozgonnie już terapii.

Autor:
mgr farm. Emilia Gąsińska

Artykuł pochodzi z 52. wydania kwartalnika „Farmakoekonomika Szpitalna”

Źródła:

          1. Konopińska J., Mariak Z.: Najczęstsze błędy w leczeniu jaskry. https://podyplomie.pl (stan z dn. 14.01.2021 r.).
          2. Polskie Towarzystwo Okulistyczne, Stowarzyszenie Chorych na Jaskrę, Polski Związek Niewidomych.: Jaskra – podstawowe informacje. https://www.mp.pl (stan z dn. 13.01.2021 r.).
          3. Newman-Casey P.A., Dayno M., Robin A.L.: Systematic Review of Educational Interventions to Improve Glaucoma Medication Adherence: an update in 2015. Expert Review of Ophthalmology. 2016. Vol. 11, No. 1, 5-20.
          4. Quaranta L., Riva I., Gerardi C., Oddone F., Floriani I., Konstas A.G.: Quality of Life in Glaucoma: A Review of the Literature. Advances in Therapy. 2016. Vol. 33, No. 6, 959-981.
          5. Stryker J.E., Beck A.D., Primo S.A., Echt K.V., Bundy L., Pretorius G.C., Glanz K.: An exploratory study of factors influencing glaucoma treatment adherence. Journal of Glaucoma. 2010. Vol. 19 No. 1, 66-72.
          6. Lacey J., Cate H., Broadway D.C.: Barriers to adherence with glaucoma medications: a qualitative research study. Eye. 2009. Vol. 23, No. 4, 924-932.
          7. Korte J.M., Kaila T., Saari K.M.: Systemic bioavailability and cardiopulmonary effects of 0.5% timolol eyedrops. Graefe’s Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology. 2002. Vol. 240, 430-435.
          8. Charakterystyka Produktu Leczniczego. Cusimolol 0,5%, 5 mg/ml, krople do oczu, roztwór. http://leki.urpl.gov.pl (stan z dn. 15.01.2021 r.).
          9. European Glaucoma Society Terminology and Guidelines for Glaucoma, 4th Edition – Chapter 3: Treatment principles and options Supported by the EGS Foundation Part 1: Foreword; Introduction; Glossary; Chapter 3 Treatment principles and options. British Journal of Ophthalmology. 2017. Vol. 101, No. 6, 130–195.
          10. Thygesen J.: Glaucoma therapy: preservative-free for all? Clinical Ophthalmology. 2018. Vol. 12, 707-717.
          11. Łazicka-Gałecka M.: Wpływ terapii jaskry produktami bez konserwantów na stosowanie się pacjentów do zaleceń. http://okulistykawpolsce.pl (stan z dn.14.01.2021 r.).
          12. Gdzie po lek. Leki na jaskrę. https://www.gdziepolek.pl (stan z dn. 13.01.2021 r.).
          13. Lacey J., Cate H., Broadway D.C.: Barriers to adherence with glaucoma medications: a qualitative research study. Eye. 2009. Vol. 23, No. 4, 924-932.
          14. Economou M.A., Laukeland H.K., Grabska-Liberek I., Rouland J-F.: Better tolerance of preservative-free latanoprost compared to preserved glaucoma eye drops: the 12-month real-life FREE study. Clinical Ophthalmology. 2018. Vol. 12, 2399-2407.
Tagi:

Informacje na temat Administratora Danych i o przetwarzaniu danych osobowych:

W celu realizacji obowiązków nałożonych na administratorów danych osobowych w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, Urtica Sp. z o.o. informuje, że w przypadku przetwarzania Państwa danych osobowych w związku z wykonywaniem i na cele usługi prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna”, Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Sp. z o.o., z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000113253, NIP 894-255-67-99, o kapitale zakładowym: 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres: sekretariat@urtica.pl.

Prosimy pamiętać, że podanie Państwa danych osobowych jest całkowicie dobrowolne, jednak konieczne dla celów prawidłowego wykonania usługi, prowadzenia dokumentacji oraz archiwizacji, na państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 lit. a (wyrażona przez Państwa zgoda) i b (realizacja na Państwa rzecz umowy) RODO. Państwa dane osobowe będą przechowywane zgodnie z wymogami obowiązującego prawa przez okres trwania prenumeraty oraz do momentu zakończenia wypełniania obowiązku prawnego m.in. obowiązku archiwizacyjnego, przedawnienia roszczeń wynikających z umowy. Odbiorcą Państwa danych osobowych jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy lub współpracownicy Spółki. Mają państwo prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia danych. Przysługuje Państwu również prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, jak również wycofania zgody (zgodnie z poniższym). Ponadto, mają Państwo prawo do zgłoszenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wycofanie zgody może nastąpić przez oświadczenie o wycofaniu zgody skierowane na adres Administratora Danych podany powyżej. Informujemy, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Proszę jednakże mieć na względzie, że po wycofaniu zgody nie będzie możliwa realizacja na Państwa rzecz prenumeraty. Dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Inspektor Ochrony Danych: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.

Będąc świadomych powyższych informacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, niniejszym wyrażam zgodę spółce Urtica Sp. z o.o., ul. Krzemieniecka 120, 54-613 Wrocław, na przetwarzanie moich danych osobowych objętych formularzem w celu realizacji prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna” i ewentualnego kontaktu w związku z jej realizacją, w następującym zakresie: imię, nazwisko, zawód, adres do wysyłki i/lub adres e-mail do wysyłki (w zależności od wybranej przeze mnie formy/form prenumeraty), numer telefonu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych, a w tym marketingu bezpośredniego, tj. przesyłania na Państwa adres e-mail informacji handlowej w postaci newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego z użyciem Państwa numeru.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem przesyłania na Państwa adres e-mail newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl, lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Państwa dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu kontaktu – odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu kontaktowym. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.