Szukaj

Biznes

Czy w aptece jest miejsce na marketing?

avatar
Udostępnij
kadr z góry, biurko z monitorem, klawiaturą i kawą

Po czym poznać dobrą aptekę? Na pewno po liczbie stałych klientów, którzy ją odwiedzają. Drugim kryterium – szczególnie ważnym dla tych, którzy patrzą na aptekę pod kątem ekonomicznym – jest zysk. Apteki to firmy, które powinny na siebie zarabiać. Po prostu. W tym mogą pomóc konkretne narzędzia marketingowe. Chociaż ich lista jest długa – przyjrzymy się kilku.

Może wydawać się, że apteka to taki biznesowe „samo się zrobi”. Zawsze będzie rentowna, bo ludzie zawsze będą potrzebować leków. To prawda, że apteki są niezbędne w funkcjonowaniu społeczeństwa. Jednocześnie – jak przystało na prawa wolnego rynku – poszczególne marki zwyczajnie muszą ze sobą konkurować.

Zbuduj pozycję na rynku

Apteka nie może być po prostu kolejnym punktem na mapie sprzedającym leki. Warto zadbać już od samego początku o jej branding i elementy wyróżniające spośród konkurencji. Może wystarczy dobre hasło? Może odejście od stereotypowych „aptecznych kolorów”? A może propozycja obsługi klienta, jakiej jeszcze nie było?

Konkurowanie nie odbywa się tylko i wyłącznie poprzez cenę. To wręcz niebezpieczna metoda, bo może doprowadzić do wojen cenowych. Zamiast obniżać ceny, lepiej postawić na jakość. Jakość obsługi oraz jakość produktów. Twoja apteka może wyróżniać się bogatym asortymentem, przyjaznym wystrojem czy fachowcami chętnie służącymi poradą.

Wnętrze naprawdę ważne

W jakich miejscach lubimy przebywać? W tych, których czujemy się dobrze. W tych, w których czujemy, że jesteśmy mile widziani. Taką atmosferę można zbudować również w aptece – aranżując całą przestrzeń lub sięgając do małych, a znaczących rozwiązań.

Coraz rzadziej w aptekach stosuje się szyby przy stanowiskach, kasach. Być może pamiętacie z własnych doświadczeń podchodzenie do szyby (mniej lub bardziej czystej) i kierowanie swojej prośby przez dziwny otwór w szybie. Oddzielanie farmaceutów od pacjentów — klientów tworzy granice, naturalnie zniechęca do kontaktu. A już na pewno nie sprzyja tworzeniu klimatu miejsca, w którym można czuć się dobrze.

Spoglądając na wnętrze nieco szerzej – kilka słów o kolorystyce i oświetleniu. Jasne i ciepłe barwy – to paleta kolorystyczna, którą należy brać pod uwagę. Nie szpitalna biel, nie ciemne pomieszczenia magów. Dużo możemy też wygrać, dobierając odpowiednie oświetlenie. Co ciekawe – tutaj też możemy mówić o barwie. Laboratoryjna jasność na każdym kroku może sprawić, że klienci będą raczej mrużyć oczy i szybko załatwiać swoje „sprawy”. A nie o to chodzi. Ciepłe, przyjemne światło w centrum pomieszczenia pozwoli na szeroki ogląd dobrze doświetlonych półek z lekami, suplementami. Warto dobrze rozplanować takie oświetlenie.

Przestrzeń samoobsługowa

Wiele aptek stosuje organizację przestrzeni, w której znajduje się miejsce na część samoobsługową i część zamkniętą za kasami. Część samoobsługowa sprawdzi się idealnie na
ekspozycję dermokosmetyków, suplementów diety lub akcesoriów.

Przestrzeń samoobsługowa daje klientom większą swobodę, prywatność w wyborze i możliwość szczegółowego poznania produktów bez konieczności „konfrontacji” z farmaceutą. Wiele osób – po prostu – ceni sobie taką możliwość dokonania zakupu.

Ekspozycja produktów – to ma znaczenie!

Nieład artystyczny? Układ kolorystyczny? A może tematyczny? To, w jaki sposób towary będą ustawione na półce – ma znaczenie. Na półkach na wysokości wzroku klientów warto postawić na reklamowane w mediach produkty, nowe preparaty, leki i suplementy bardzo przydatne w danych okresach, jak np. specyfiki na przeziębienie jesienią i zimą. Warto również jasno i wyraźnie opisać poszczególne półki – w końcu opisy nie są tylko pomocą dla farmaceutów, podających specyfiki. Mogą też „natchnąć” klientów, którzy nagle i niespodziewanie przypomną sobie, że np. skończyły im się zapasy witaminy C.

A może jakaś promocja?

Nieustanne obniżanie cen produktów może doprowadzić do skrajnej sytuacji, w której przed apteką – owszem – są tłumy. Jednak do sprzedaży dopłacają sami właściciele. To sytuacja absurdalna. Owszem można grać ceną, wykorzystywać znane triki z innych branży, które już zostały sprawdzone. Przykładem niech będą „nieokrągłe” ceny. To te z końcówkami 0,90 czy 0,99. Badania pokazują, że faktycznie – przyciągają one klientów, którzy odczytują je jako zaokrąglone w dół, nie w górę.

Warto także stosować promocje „pakietowe”, zwłaszcza na
suplementy diety czy preparaty kosmetyczne. Tutaj lepiej niż obniżka ceny o 50 procent, sprawdzi się np. dawanie drugiego produktu gratis. Dlaczego? Znowu mamy do czynienia z psychologią sprzedaży – gratisy są dużo lepiej odbierane przez klientów niż nawet znaczące obniżenie ceny.

Inną propozycją może być stosowanie koszyków wystawionych przed kasami z promocyjnymi artykułami, artykułami o bardzo niskich cenach, a także z gratisowymi próbkami. To właśnie one mogą skłonić później klientów do powrotu i zakupu nowych preparatów. Zawsze warto też zastanowić się nad programami lojalnościowymi, przez które kolejne wizyty w aptece będą (w odczuciu klienta) doceniane przez markę.

Człowiek człowiekowi człowiekiem

Umiejętność obsługi pacjentów-klientów to coś, co może wyróżnić placówkę na tle innych aptek. Warto poświęcić chwilę na zbudowanie relacji. W jaki sposób? Udzielając fachowej porady, odpowiadając na pytania i wątpliwości, okazując zrozumienie i dobre nastawienie.

Ale to temat na osobny artykuł.

 

Tagi:

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informacje na temat Administratora Danych i o przetwarzaniu danych osobowych:

W celu realizacji obowiązków nałożonych na administratorów danych osobowych w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, Urtica Sp. z o.o. informuje, że w przypadku przetwarzania Państwa danych osobowych w związku z wykonywaniem i na cele usługi prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna”, Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Sp. z o.o., z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000113253, NIP 894-255-67-99, o kapitale zakładowym: 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres: sekretariat@urtica.pl.

Prosimy pamiętać, że podanie Państwa danych osobowych jest całkowicie dobrowolne, jednak konieczne dla celów prawidłowego wykonania usługi, prowadzenia dokumentacji oraz archiwizacji, na państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 lit. a (wyrażona przez Państwa zgoda) i b (realizacja na Państwa rzecz umowy) RODO. Państwa dane osobowe będą przechowywane zgodnie z wymogami obowiązującego prawa przez okres trwania prenumeraty oraz do momentu zakończenia wypełniania obowiązku prawnego m.in. obowiązku archiwizacyjnego, przedawnienia roszczeń wynikających z umowy. Odbiorcą Państwa danych osobowych jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy lub współpracownicy Spółki. Mają państwo prawo do dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania a także prawo do przenoszenia danych. Przysługuje Państwu również prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, jak również wycofania zgody (zgodnie z poniższym). Ponadto, mają Państwo prawo do zgłoszenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wycofanie zgody może nastąpić przez oświadczenie o wycofaniu zgody skierowane na adres Administratora Danych podany powyżej. Informujemy, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Proszę jednakże mieć na względzie, że po wycofaniu zgody nie będzie możliwa realizacja na Państwa rzecz prenumeraty. Dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Inspektor Ochrony Danych: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.

Będąc świadomych powyższych informacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, niniejszym wyrażam zgodę spółce Urtica Sp. z o.o., ul. Krzemieniecka 120, 54-613 Wrocław, na przetwarzanie moich danych osobowych objętych formularzem w celu realizacji prenumeraty pisma „Farmakoekonomika szpitalna” i ewentualnego kontaktu w związku z jej realizacją, w następującym zakresie: imię, nazwisko, zawód, adres do wysyłki i/lub adres e-mail do wysyłki (w zależności od wybranej przeze mnie formy/form prenumeraty), numer telefonu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem realizacji na Państwa rzecz prenumeraty czasopisma Farmakoekonomika szpitalna – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych, a w tym marketingu bezpośredniego, tj. przesyłania na Państwa adres e-mail informacji handlowej w postaci newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego z użyciem Państwa numeru.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem przesyłania na Państwa adres e-mail newslettera oraz prezentacji oferty Spółki w formie kontaktu telefonicznego – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl, lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Państwa dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.

1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Urtica Spółka z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (54-613) przy ul. Krzemienieckiej 120, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem KRS 0000113253, NIP: 894-25-56-799, REGON: 932081801, o kapitale zakładowym w wysokości 1.000.000,00 zł („Spółka”). Mogą Państwo skontaktować się ze Spółką również poprzez wiadomość e-mail na adres sekretariat@urtica.pl.
2. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu kontaktu – odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu kontaktowym. W przypadku, gdy wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz otrzymywanie informacji handlowej na adres poczty e-mail – również w celu prezentacji Państwu oferty handlowej Spółki.
3. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych objętych formularzem stanowi wyrażona przez Państwa zgoda na ich przetwarzanie w ww. celu na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
4. Państwa zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez Spółkę jest dobrowolna i nie są Państwo zobowiązani do jej wyrażenia, jest jednak konieczna celem odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości ujęte w formularzu – co wobec braku zgody nie będzie możliwe.
5. Odbiorcą Państwa danych osobowych objętych formularzem jest wyłącznie Spółka, a Państwa dane przetwarzać będą wyłącznie upoważnieni do tego pracownicy Spółki. Dane mogą być ponadto powierzane do przetwarzania w imieniu Spółki procesorom Spółki.
6. Państwa dane osobowe będą przechowywane do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie, wyrażenia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania lub zgłoszenia Spółce żądania ich usunięcia – co mogą Państwo uczynić listownie na adres siedziby Spółki lub w formie wiadomości e-mail na adres sekretariat@urtica.pl lub w inny sposób wskazany w kierowanych do Państwa wiadomościach e-mail.
7. Mają Państwo prawo do żądania od Spółki dostępu do danych osobowych dotyczących Państwa, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do przenoszenia tych danych.
8. Mają Państwo prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
9. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10. Inspektorem Ochrony Danych jest r. pr. Maciej Skory, dane do kontaktu: r. pr. Maciej Skory, Rynek 7, 50-106 Wrocław, e-mail: iod.urtica@iurico.pl, nr tel.: +48 71 344 56 59.
11. Państwa dane osobowe objęte powyższym formularzem nie będą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu ani profilowaniu.