11 kwietnia ruszyła kampania „Po pierwsze farmaceuta”. Wszystkie działania podejmowane w jej ramach mają na celu pokazać, że farmaceuta – obok lekarza i pielęgniarki – jest jednym z trzech najważniejszych profesjonalnych zawodów medycznych.
Raport „Farmaceuta w Polsce”
Na zlecenie m.in. Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Fundacją Aflofarm, agencja Biostat przeprowadziła badania dotyczącze wizerunku zawodu farmaceuty. To pierwsze i tak szczegółowe badania w Polsce. Wzięło w nich udział 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Ich celem było sprawdzenie, jak obie grupy postrzegają zawód farmaceuty i jakie między nimi są relacje. Wyniki raportu wraz z analizą opublikowane zostały w dokumencie Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019
Raport wskazuje, że w Polsce w aptekach oraz punktach aptecznych pracuje w sumie 27 tys. Farmaceutów. Polacy mają szansę spotkać ich tam niemal każdego dnia. Niestety, niewiele osób wie, czego może oczekiwać od farmaceuty poza sprzedażą leków. Aby uzyskać poradę w zakresie drobnych dolegliwości zdrowotnych, do apteki udaje się jedynie 13,4% Polaków. Po poradę dotyczącą leków – jeszcze mniej, bo zaledwie 10,2%. Ten fakt może dziwić, zwłaszcza że – według tego samego badania – 90% Polaków ufa farmaceutom.
Skąd pacjenci czerpią wiedzę o lekach? Zdecydowanie najwięcej z nich przyznało, że ich głównie źródłem wiedzy o lekach jest Internet. Na drugim miejscu jest lekarz, a dopiero na trzecim apteka (farmaceuta). Pacjenci odwiedzają swoje apteki głównie po to, by kupić lek (70% badanych) i nie wiedzą w jaki inny sposób może im pomóc aptekarz. 39,4% Polaków w ogóle nie wie, czym jest opieka farmaceutyczna i jaki mógłby być jej zakres.
Co mówią farmaceuci, a co pacjenci?
Raport wykazał również duże różnice w postrzeganiu zawodu przez pacjentów i farmaceutów. Aż 94,5% farmaceutów uważa, że apteka, to ważny punkt konsultacji zdrowotnych, niezależny od gabinetów lekarskich. Pacjenci myślą inaczej. Niecałe 35% pacjentów kojarzy aptekę jako miejsce, w którym otrzymać można poradę w zakresie zdrowia.
Rolę farmaceutów w procesie decyzyjnym podczas kupowania leków dostrzega ponad 83% farmaceutów. Pacjenci i w tym przypadku mają odmienne zdanie. Zaledwie 11% z nich przyznaje, że o zakupie leku decyduje się po konsultacji z farmaceutą. Obie grupy przyznały, że największy wpływ na wybór leków ma lekarz.
Z wyników można łatwo zauważyć, że Polacy nie do końca wiedzą, jaką funkcję pełni farmaceuta w aptece. Dlatego właśnie potrzebna jest kampania „Po pierwsze farmaceuta”. Jej celem jest uświadomienie społeczeństwa, że rola farmaceuty nie ogranicza się jedynie do sprzedaży leków.
Kampania ma zwiększyć świadomość Polaków
”Po pierwsze farmaceuta” to pierwsza(unikalna) kampania wizerunkowa, której celem jest promocja zawodu zaufania publicznego, jakim jest farmaceuta. Celem akcji jest także zwiększenie świadomości Polaków w zakresie uprawnień i możliwości przedstawicieli zawodu farmaceuty. Dowiemy się z niej, w czym może nam pomóc magister farmacji i jak wygląda proces jego kształcenia, a także jaką rolę może odgrywać farmaceuta w polskim systemie opieki zdrowotnej.
W ramach kampanii organizatorzy zaplanowali także dyskusje panelowe dla studentów farmacji, które odbędą się na wybranych uczelniach medycznych. Ma to zaangażować środowisko akademickie w dyskusję o zawodzie farmaceuty.
Czy całe przedsięwzięcie wzmocni wizerunek zawodu farmaceuty w Polsce? Warto śledzić dalsze działania – kampania będzie realizowana do września przy użyciu różnorodnych środków i kanałów komunikacji.
Źródła: