Opakowania produktów leczniczych

Udostępnij:

Procesy produkcji, przechowywania i dystrybucji leków są obwarowane wieloma przepisami. Dzięki temu preparat, który otrzymujemy w aptece, spełnia swoje lecznicze zadanie, a przy tym nie szkodzi naszemu zdrowiu. Podobnie jest z opakowaniami produktów leczniczych. Muszą one spełniać pewne normy i obostrzenia, aby produkt był odpowiednio zabezpieczony i dobrze opisany.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne opakowanie produktu farmaceutycznego składa się z dwóch części: opakowanie zewnętrzne i bezpośrednie. Zarówno opakowanie, jego oznakowanie, jak i treść ulotki informacyjnej powinny odpowiadać danym zawartym w dokumentach zatwierdzonych jako część procedury wydawania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. Przepisy szczegółowo opisują jakie informacje powinny pojawić się na opakowaniu produktu leczniczego. Obejmują one: nazwę produktu, jego moc, postać farmaceutyczną, metodę stosowania i drogę podawania, nazwę i adres podmiotu odpowiedzialnego oraz numer pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. Wszystkie te dane muszą być czytelne, zrozumiałe i nieusuwalne.

Prawo farmaceutyczne mówi, że opakowanie leku jest integralną częścią produktu. Starannie dobrane opakowanie ma zapewnić odpowiednią jakość leku, jego trwałość i bezpieczeństwo stosowania. Opakowania farmaceutyczne i materiały przeznaczone do opakowań leków powinny spełniać wymagania zawarte w farmakopeach i w normach Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO).

Opakowanie a bezpieczeństwo leku

Najważniejszą rolą, jakie ma spełnić opakowanie produktu leczniczego, jest zapewnienie bezpieczeństwa i jakości produktu, a w efekcie bezpieczeństwa pacjenta. Opakowanie musi także pełnić funkcję ochronną. Ma chronić lek przed czynnikami zewnętrznymi tj. wilgocią, temperaturą, które mogą zmienić właściwości produktu. Materiały, z którego zrobiono opakowanie, muszą być dobrane w taki sposób, by nie miały niekorzystnego wpływu na produkt. I tak samo w drugą stronę — produkt nie może mieć negatywnego wpływu na opakowanie.

Treści na opakowaniu

Treść znajdująca się na opakowaniu musi być czytelna, tak aby pacjent potrafił z łatwością odnaleźć wszelkie istotne informacje, aby mógł poprawnie i bezpiecznie zażywać lek. Ustawa określa takie szczegóły, jak: dopuszczone czcionki, stopnie i kolory druku. Jest to widoczne w przypadku leków na receptę, kiedy opakowania są do siebie bardzo podobne, a mimo to zachowują pełną przejrzystość. Od 2009 roku na opakowaniach tekturowych, które wciąż stanowią znaczną część wszystkich materiałów do pakowania leków, nazwa preparatu musi być wytłoczona w alfabecie Braille’a. to pozwala na odczytanie nazwy leku osobom niewidomym.

Marketingowa rola opakowania

Sposób opakowania może decydować o sukcesie sprzedażowym produktu. Pudełka, kartony i butelki mają nie tylko zabezpieczyć zawartość, ale także przyciągać uwagę konsumenta. Dotyczy to w szczególności leków dostępnych bez recepty, które są reklamowane w mediach i eksponowane na półkach w aptekach. Te przepisywane przez lekarza nie mogą być promowane, więc nie muszą kusić klienta atrakcyjnym designem. Bardzo łatwo zauważyć różnicę. Opakowania leków dostępnych na receptę mają proste wzory, na których przede wszystkim widoczna jest nazwa leku. Natomiast leki dostępne bez recepty opakowane są już bardziej atrakcyjnie. Ich pudełka mienią się żywymi kolorami, a druk jest wzbogacony np. folią UV, która sprawia, że pudełko jeszcze mocniej przyciąga wzrok.

Źródła: