Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych z dn. 11.09.2019 r., opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2019 r. pod pozycją 2019 (dalej: nowe PZP) wchodzi w życie dnia 01.01.2021 r. W praktyce oznacza to, że każde postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego, w tym na dostawę produktów leczniczych, wszczynane począwszy od przywołanej daty, winno być prowadzone na zasadach określonych nowym PZP.
Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach ze współpracy z podmiotami leczniczymi, wydaje się zasadnym twierdzenie, że kluczową rolę w postępowaniu na dostawę leków, zwłaszcza na etapie przygotowania postępowania, pełni farmaceuta szpitalny/kierownik apteki szpitalnej.
Albowiem o ile poprawność formalno-prawną dokumentacji przetargowej i prawidłowość przebiegu samego postępowania zapewnia zazwyczaj komórka zamówień publicznych, to inicjowanie postępowania poprzez jego przygotowanie w aspekcie podstaw/fundamentów cedowane jest na farmaceutę szpitalnego.
Co ze swej strony wydaje się oczywistym, zważywszy na jego wiedzę z zakresu produktów leczniczych i znajomość rynku farmaceutycznego. Nie bez znaczenia jest już również doświadczenie farmaceuty nabyte na tle realizacji dotychczasowych umów na dostawę produktów leczniczych i świadomość ryzyk związanych z realizacją zamówienia.
Mając na uwadze powyższe, w przedmiotowym felietonie pozwolę sobie na zawężenie tematyki nowego PZP do etapu przygotowania postępowania i wybranych zagadnień, które według mojej oceny bezpośrednio dot. zadań farmaceuty szpitalnego.
Tytułem wstępu chciałbym jednak podkreślić, że nowe PZP – zważywszy na niezmienny kształt Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dn. 26.02.2014 r. w sprawie zamówień publicznych – i związany z tym obowiązek zapewnienia zgodności ustawy krajowej z prawem wspólnotowym – nie mogło poczynić ,,rewolucyjnych“ zmian w stosunku do aktualnego stanu prawnego, w tym w zakresie dot. przygotowania postępowania. Przepisy nowego PZP mają raczej charakter porządkujący, doprecyzowują dotychczasowe unormowania, aczkolwiek pojawiają się również nowe instrumenty i rozwiązania.
NOWE POJĘCIA
Dla praktyki przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie bez znaczenia jest modyfikacja terminologii zastosowanej w nowym PZP. I tak art. 7 pkt. 29, definiuje pojęcie warunków zamówienia, jako całokształtu wymagań wynikających z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy.
Gdzie zamawiający będzie umiejscawiał warunki zamówienia? W dokumentach zamówienia. I tu wchodzimy w zakres kolejnego pojęcia – dokument zamówienia, rozumiany zgodnie z art. 7 pkt. 3 nowego PZP jako dokument autorstwa zamawiającego, względnie dokument sporządzany przez osoby trzecie, do którego odwołuje się zamawiający.
Dokument ten służy do określenia lub opisania warunków zamówienia, w szczególności specyfikacji warunków zamówienia, dalej ,,SWZ“ (odpowiednik SIWZ z aktualnego stanu prawnego) oraz opis potrzeb i wymagań – który według mojej oceny z uwagi na swą specyfikę, nie będzie występował w postępowaniach lekowych.
Odejście od dotychczasowej terminologii następuje w nowym PZP również w zakresie oświadczeń i dokumentów podmiotowych i przedmiotowych. Nowe pojęcia (art. 7 pkt. 17 i 20) przedmiotowe i podmiotowe środki dowodowe – zależnie od celu ich żądania przez zamawiającego – będą środkami albo do oceny merytorycznej oferty, w szczególności oceny zgodności zaoferowanego przez wykonawcę produktu leczniczego z wymaganiami określonymi przez przez zamawiającego w treści SWZ (przedmiotowe środki dowodowe).
Względnie będą to środki do kwalifikacji podmiotowej wykonawcy tj. weryfikacji wykonawcy w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu, typu posiadanie uprawnień wynikających z przepisów szczególnych (np. zezwolenie GIF na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej). Wówczas będziemy posługiwać się terminem podmiotowe środki dowodowe.
STOSOWANIE USTAWY PZP
Zamawiający publiczni będą zobligowani do stosowania nowego PZP do zamówień, których wartość będzie równa lub przekroczy 130 tys. PLN. Wtedy też zasadnym będzie mówienie o przygotowaniu postępowania. Postępowania wszczynanego – w przypadku produktów leczniczych – poprzez zamieszczenie lub przekazanie ogłoszenia o zamówieniu (z zastrzeżeniem trybów, w których nie występuje ogłoszenie).
Uregulowanie art. 2 ust. 1 pkt. 1 nowego PZP, formułuje zatem generalną zasadę co do stosowania ustawy. Co z zamówieniami poniżej wskazanego progu wartościowego? W tej grupie zamówień prawodawca wyodrębnił nową kategorię – zamówienia bagatelne (zamówienia których wartość netto dot. jednorazowego zakupu jest mniejsza niż 130 tys. PLN ale nie mniejsza niż 50 tys. PLN), co do których nakazuje zamawiającym stosować wybrane przepisy ustawy, wymieniając je enumeratywnie w art. 2 ust. 2.
W tej grupie przepisów unormowaniem o kluczowym znaczeniu jest obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o zamówienia bagatelnym w Biuletynie Zamówień Publicznych, prowadzonym przez Prezesa UZP. To zaś będzie powodować zupełnie odmienny zakres upublicznienia informacji o zamówieniach bagatelnych, aniżeli ma to miejsce w aktualnych stanie prawnym w odniesieniu do zamówień o wartości nie przekraczającej równowartości złotowej 30 tys. EUR, do których dziś znajduje zastosowanie wyłączenie z art. 4 pkt. 8 ustawy.
Wzór ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym zostanie wkrótce określony aktem wykonawczym do ustawy PZP. To co wynika z samej ustawy w zakresie treści ogłoszenia to obligatoryjność wskazania terminu składania ofert (art. 268 ust. 2 nowego PZP). Terminu, odpowiadającego terminowi składania ofert potencjalnych wykonawców, do których zamawiający skieruje informację o zamiarze udzielenia zamówienia.
Reasumując, w zakresie zamówień o wartości do 130 tys. PLN będą występować dwie kategorie zamówień – pierwsza to zamówienia bagatelne, co do których zamawiający będzie zobowiązany stosować wybrane przepisy ustawy, druga zaś – to zamówienia o wartości do 50 tys. PLN, gdzie co do zasady mogą po 01.01.2021 r. pozostać w mocy reguły ich udzielania, przewidziane w regulacjach wewnętrznych podmiotu leczniczego, tzw. regulaminy udzielania zamówień o wartości do 30 tys. EUR.
Autor:
mec. Zbigniew Pawlak
Radca prawny, ekspert z zakresu zamówień publicznych,
Przewodniczący Rady Programowej miesięcznika ,,Przetargi Publiczne“
Artykuł pochodzi z 52. Numeru kwartalnika „Farmakoekonomika Szpitalna”
Uwaga!
Kolejna część artykułu zostanie opublikowana na łamach 53. Wydania kwartalnika „Farmakoekonomika Szpitalna”, dostępnego dla prenumeratorów.