Wprowadzony w Polsce stan epidemii zmienił w znaczący sposób zasady funkcjonowania życia codziennego i spowodował wprowadzenie wielu nietypowych zmian, które również w ogromnym stopniu dotyczą branży farmaceutycznej. Wyjątkowe okoliczności spowodowane pandemią COVID-19 implikują szczególne rozwiązania.
Jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. dostawy leków z aptek szpitalnych do pacjentów były niemożliwe. Jednakże 3.04.2020 r. Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) wydał specjalny komunikat dotyczący dostaw produktów leczniczych bezpośrednio do domu pacjenta w ramach leczenia szpitalnego.
Informacja ta dotyczy pacjentów objętych leczeniem w programach lekowych i osób korzystających z chemioterapii w trybie ambulatoryjnym [1].
Celem wprowadzonego dodatkowego, czasowego rozwiązania, tj. bezpośredniej dostawy leku do pacjenta, jest konieczność zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych pacjentów wynikających ze stanu wyższej konieczności, jakim jest pandemia COVID-19.
Dzięki temu rozwiązaniu hurtownie farmaceutyczne realizują działania logistyczne na rzecz danego podmiotu leczniczego (szpitala) poprzez dowóz produktów leczniczych, w ramach zawartych umów dostaw, bezpośrednio do miejsca zamieszkania pacjenta lub do jego przedstawiciela ustawowego, którzy spełniają kryteria dostaw.
Produkty lecznicze wydawane są z aptek szpitalnych, a następnie dostarczane do pacjentów, z zachowaniem odpowiednich warunków i czasu transportu wynikającego z wymogów Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej [1].
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom szpitali, firm farmaceutycznych i samych pacjentów, Pharmalink w kwietniu 2020 r. uruchomił nowy rodzaj usługi, jaką jest bezpośrednia dostawa preparatu leczniczego z apteki szpitalnej do pacjenta domowego w ramach świadczenia programów lekowych.
Usługa ta przygotowana jest z myślą o tych pacjentach, którzy z racji panującej epidemii COVID-19 i swojego stanu zdrowia obawiają się wizyty w szpitalu.
Procedura dostawy preparatu do pacjenta domowego
Kierowca Pharmalink odbiera w ramach usługi przesyłkę z lekami z apteki szpitalnej i dostarcza ją bezpośrednio do pacjenta. Dzięki temu cała procedura wykonywana jest z uwzględnieniem zasad ochrony przed zakażeniem i rozprzestrzenianiem wirusa SARS-CoV-2 oraz przy wykorzystaniu środków ochrony osobistej.
Kontakt kierowcy z farmaceutą pracującym w aptece oraz pacjentem został, zgodnie z wymogami sanitarnymi, ograniczony do minimum, z zachowaniem wysokich standardów świadczonych usług oraz terminowości dostaw.
Zlecenie transportu dla pacjenta jest bardzo proste!
Zapoznaj się ze skróconą instrukcją zamawiania zlecenia transportu leku dla pacjenta domowego:
Więcej na temat usługi dowiesz się ze strony internetowej www.pharmalink.pl oraz korzystając z infolinii dostępnej pod numerem telefonu: 800 111 203.
Redakcja
Artykuł pochodzi z 53. Wydania kwartalnika „Farmakoekonomika Szpitalna”
Źródło:
-
-
-
-
-
-
- Komunikat Głównego Inspektora Farmaceutycznego dotyczący dostaw produktów leczniczych do Pacjenta w ramach Leczenie szpitalne – programy lekowe oraz Leczenie szpitalne – chemioterapia w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. https://www.nia.org.pl (stan z dn. 11.12.2020 r.).
-
-
-
-
-